Kasza jęczmienna..

Kasza jęczmienna (wyrabiana jest z ziarna jęczmienia)

kasza_pęczak

Ze względu na stopień rozdrobnienia dzielimy tę kaszę na:

pęczak (całe – oczyszczone, obłuskane i wypolerowane ziarno jęczmienia),
kaszę jęczmienną łamaną, zwaną też wiejską (pocięty na duże cząstki pęczak). Występujące w trzech rodzajach: gruba, średnia i drobna
kaszę jęczmienną perłową, zwaną też mazurską (pocięty na duże cząstki pęczak, które poddaje się następnie obtoczeniu i polerowaniu) Również występuje jako gruba, średnia i drobna.

Kasza jęczmienna to przede wszystkim bogate źródło błonnika. Dzięki temu składnikowi jest polecana osobom cierpiącym na długotrwałe bądź nawracające zaparcia. Poprawia perystaltykę jelit, zapobiega magazynowaniu się treści pokarmowej w żołądku i jelitach, a co za tym idzie – zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu pokarmowego i pomaga w odchudzaniu. Błonnik pokarmowy obniża też poziom cholesterolu we krwi.

Dzięki dużej zawartości skrobi jest ona doskonałym produktem szczególnie dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Jako że skrobia powoli zamienia się w glukozę, nie tylko pobudza do pracy wszystkie komórki ciała, w tym mózg i mięśnie, ale zapewnia także organizmowi energię na długi czas.

Kasza jęczmienna to bogate źródło witamin z grupy B, w szczególności witamin B1, B2 i B6, a także witamin E, K, PP, kwasu foliowego oraz krzemu, cynku, wapnia, manganu i miedzi. Zawartość witaminy K odpowiada za właściwość wspomagania pracy układu krwionośnego i za krzepliwość krwi. Wzmacnia też budowę ścian naczyń krwionośnych. Dzięki temu zapobiega powstawaniu zatorów, zakrzepów i żylaków, ale także siniaków i krwiaków. Jeśli jeszcze bardziej chcemy wzmocnić tę właściwość kaszy jęczmiennej, warto połączyć ją w jednym daniu z zielonymi warzywami.

Zastosowanie:

– Idealnie nadaje się do gulaszu, zapiekanek, sosów grzybowych i mięsnych.

– W połączeniu z mięsem mielonym będzie pysznym farszem do gołąbków czy warzyw (np. papryka, cukinia, bakłażan).

– Jest popularnym składnikiem krupniku. Sprawdzi się również jako dodatek do: pomidorowej, koperkowej, grzybowej czy  kremów warzywnych.

– Można z niej przygotować kaszotto (na wzór włoskiego rizotto) oraz placki i kotlety.

– Jest wyśmienita w sałatkach, zarówno wytrawnych jak i owocowych.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.