Kasza gryczana..

kasza_gryczana

Kasza gryczana (to pierwszy wyjątek, ponieważ nie produkuje jej się ze zbóż, a z gryki – rośliny z rodziny rdestowatych.

Wyróżniamy kaszę gryczaną:
nieprażoną – powstaje z ziaren gryki, ma jasną barwę i delikatniejszy smak niż prażona, ale również gotuje się ją dłużej niż prażoną
prażoną – powstaje z ziaren gryki poddanych prażeniu jest mniej wartościowa, ponieważ w procesie podgrzewania ginie część witamin, ale ma bardziej wyrazisty smak
Zależnie od tego, czy ziarna są rozdrobnione, wyróżniamy też kaszę grubą i łamaną.  Gruba kasza prażona jest brązowa – od jasnego do ciemnego odcienia, natomiast łamana jest brązowo-biała. Kasza niepalona zachowuje odcień zielonkawy.
W sprzedaży jest również kasza krakowska. Łatwo ją pomylić z drobną kaszą jęczmienną. Krakowska to najbardziej rozdrobniona odmiana gryczanych ziaren, które w procesie polerowania tracą sporo składników odżywczych. Była ulubioną kaszą królowej Anny Jagiellonki (żony Stefana Batorego), która kazała ją sobie sprowadzać z Krakowa (stąd nazwa kaszy) po przeniesieniu się na Mazowsze. Tę kaszę przyrządza się na słono i słodko, a kasza krakowska z rodzynkami, nazywana królewską, to oryginalny staropolski deser. Można ją podawać polaną sokiem z wiśni lub konfiturą
Drobne brązowe ziarenka o trójkątnych bokach są owocem niewielkiej, dorastającej do 60 cm rośliny wydającej pachnące kwiaty barwy od białej – jak w „Panu Tadeuszu” opisuje Mickiewicz („gryka jak śnieg biała”) – do różowej. Grykę najłatwiej zobaczyć na polach, np. Lubelszczyzny, gdzie jest najwięcej upraw. Kwitnie w lipcu i sierpniu.

Kasza gryczana jest świetnym źródłem białka, zawiera go od 10 do 16 proc. (im cieplejszy klimat, tym go więcej). Jest to białko lepiej przyswajalne niż to pochodzące ze zbóż, ma podobną wartość jak białko roślin strączkowych (fasola, groch, soja) i jest bogate w unikatowe aminokwasy – lizynę i tryptofan, których nasz organizm sam nie wytwarza.

Kasza gryczana pełna błonnika, soli mineralnych, witamin. Jest źródłem  fosforu, magnezu, manganu.

Sama gryka jako roślina jest wykorzystywana w przemyśle farmaceutycznym jako dobre źródło rutyny uszczelniającej i wzmacniającej naczynia krwionośne, kwercetyny i kwasów organicznych. Liście gryki stosuje się w leczeniu żylaków (w tym również hemoroidów), nadciśnienia, krwawień z nosa i przewodu pokarmowego. Natomiast w ziarnach, poza białkami, są głównie węglowodany (69 g w 100 g) i nieco (3 g) tłuszczu. Bogactwo kaszy to witaminy – B1, B2, P i PP (dobre dla układu nerwowego) – oraz znaczna ilość soli mineralnych, takich jak wapń, fosfor, magnez, które podnoszą odporność, a także żelazo, nikiel, kobalt, miedź, cynk, bor oraz jod.

Kasza gryczana nie zakwasza organizmu w przeciwieństwie do innych kasz.
Nie ma w niej glutenu, dlatego mogą ją jadać osoby będące na diecie bezglutenowej.
Jest polecana dbającym o linię – choć 100 g tej kaszy to 336 kcal (biały ryż ma 344, a makaron dwujajeczny 373 kcal), ma ona od nich ponaddwukrotnie więcej błonnika – aż 5,9 g w 100 g.

Mój sprawdzony sposób na gotowanie gryki: na jedną porcję kaszy półtorej porcji wody przegotowanej i osolonej. Kaszę zalewam osolonym wrzątkiem i pod przykryciem dogotowuję ok 1min. Wyłączam palnik i czekam, aż pod przykryciem kasza wchłonie całą wodę.
Jeżeli kaszę chcę mieć rozgotowaną (np. do placków) gotuję ją ok 20-30min

Zastosowanie:

-Idealnie komponuje się z daniami mięsnymi, wszelkimi gulaszami czy sosami np. grzybowymi.

– Ze zmielonej kaszy można wypiekać chleb, placki, ciasta – przeznaczone szczególnie dla tych, którzy powinni unikać glutenu.

– W połączeniu z białym serem i warzywami stanowić będzie świetny farsz do naleśników i pierogów, a w połączeniu z grzybami – wegetariański farsz do gołąbków.

– Można robić z niej również kotlety i faszerować warzywa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.